Captain Sonar

På havets botten kan ingen höra dig skrika.

Captain Sonar är ”Sänka skepp” på steroider. Två ubåtsbesättningar med upp till fyra spelare ska lokalisera det andra lagets ubåt och sänka den. Samtidigt gäller det att förflytta sin ubåt utan att motståndaren listar ut var man gömmer sig. Allt sker i realtid! Spännande, smått kaotiskt och framför allt väldigt roligt. 

Har du spelat förut? Välkommen! Aldrig spelar förut? Varmt välkommen! Vi kör drop-in på lördag kl. 14-18 i sal P1. Kom som ett lag på upp till fyra personer eller kom själv så placerar vi dig i ett lag. Inga förkunskaper krävs. Ingen föranmälan. Vi kör non-stop så det är bara att komma förbi. 

Sal: P1

Speltid ca. 30 minuter.

Rekommenderad ålder: från ca. 12 år. 

MER INFO

Captain Sonar är en spännande kamp på havsbottnen där två ubåtsbesättningar strider mot varandra. Varje spelare har sin egen uppgift på fartyget, och det team som först förstör motståndarnas fartyg vinner.

Besättningarna skiljs åt av en skärm, så att spelarna inte ser var motståndarens fartyg befinner sig eller i vilket skick deras ubåt är. I stället försöker spelarna klura ut var motståndarnas ubåt befinner sig genom att lyssna på motståndarna, samtidigt som de kommunicerar det egna fartygets kurs, dess svagheter och systemens färdighet till sitt eget team.  

Ubåtarna kan ta skada av systemfel, minor och torpeder och går till botten när de tagit skada fyra gånger. Det team som först sänker motståndarlagets ubåt vinner spelet.

ROLLER

Spelet har fyra olika roller där alla har olika uppgifter. Rolluppdelningen beror på spelarnas antal, och då man spelar med färre personer kan varje spelare ha flera roller (roligast med tre eller fyra spelare per lag). Vinst kräver utmärkt lagarbete och kommunikation.

Om du gillar att göra tuffa val och gillar att ta kontrollen kan du vara kapten på ubåten och välja var ubåten ska färdas, när det är dags att stoppa ubåten och gå upp till ytan, använda spaningssystemen eller avfyra dina vapen. 

Om du är en pusselspelare, kan du vara radiooperatören som lyssnar på den andra kaptenen och försöker lista ut var på kartan den fientliga ubåten befinner sig. 

Som styrman som måste bestämma vilka system som ska skadas och repareras så att kaptenen kan använda dem när det behövs

Om du gillar att följa order kan du vara maskinist som kryssar i rutor och informerar kaptenen när olika system är tillgängliga (lätt roll för nya spelare). 

Lär dig mer om hur man spelar: https://youtu.be/NW4Y90xFFLk

Varmt välkomna till havsdjupet! 

 

Lördag 14:00-18:00